måndag 28 mars 2011

Skola förr och nu

Erik beskriver sin skola och vi får en liten inblick i skolatmosfären. Vilka likheter och skillnader ser du jämfört med er egna skolgång?

14 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Han skriver att skolhuset är en tre våningar hög, rektangulär byggnad. Med gul/vit pommersten som mörknat till brun. Det finns två fotbollsplaner på vardera långsida om huset. En som dom faktiskt spelar fotboll på och en där anti-fotbollisterna håller till, till mesta dels tjejer. Det finns bara ett dussin tal killar på den sidan medan ungefär 50 killar är på fotbollssidan. Huvudpersonen är på Anti-Fotbollssidan och tillbringade rasterna med sina 7 Vänner (där han anmärker Edmund tydligt).

    Det är inte alls så tycker jag. Alla är där dom vill vara och inte så många spelar fotboll. Det var mest i lågstadiet som man liksom visste vilka som skulle gå till fotbollsplanen på rasten.

    SvaraRadera
  3. Vad som står beskrivet i boken så verkar skolbyggnaden likna våran ganska mycket, med grusplanen, cykelstället med plåttak m.m. En sak som märks ut tydligt i beskrivningen av skolan är skillnaden mellan "Fotbollssidan" och "Anti-fotbollssidan". De populärare killarna spelar fotboll medan dem mindre populära står vid en annan grusplan och gör annat. Det skiljer sig ganska mycket från våran skola då det inte är speciellt många på fotbollsplanen, utan fler i enheterna eller på skolgården. En annan stor skillnad är att lärarna står och röker helt fritt på skolans balkong, vilket skulle bli en mycket större grej idag.

    SvaraRadera
  4. Huset är rektangulärt som en skokartong, två grusplaner, cyckelställ, som våran skola ungefär bara att våran är uppbyggd med flera hus, troligen också flera enheter. Grusplanen är den samma bara att dom har två och uppdelningen vad det gäller folksamlingar är olika på den, där verkar det vara väldigt strikt med vilka som får vara vart medan det är mer öppet på Eriksbergsskolan, men visst får dom också vara vart dom vill.

    SvaraRadera
  5. Skolbyggnaden och skolgården i sig verkar vara rätt likt skolor idag. Det kan ju vara för att de flesta skolor är byggda på 60-talet då boken utspelar sig.
    En stor skillnad är grupperna på rasten. Det verkar vara stor skillnad på fotbollssidan och anti-fotbollssidan. Med bara två ganska bestämda grupper är skillnaden ganska stor från vår skola. Här är det aldrig några som spelar fotboll (det känns mer som melanstadiet) och då folk går omkring i mindre grupper eller är inne i skolbyggnaden.
    En annan skillnad är att lärarna verkar kunna röka på balkongen/skolgården utan att någon reagerar, medan det numera är rökfritt på skolans område.

    SvaraRadera
  6. Det verkar inte vara någon större skillnad på skolan i boken och skolor idag. Han beskriver hur eleverna vistas antingen på fotbollsplanen och spelar fotboll eller på grusplanen. På grusplanen är där tjejerna befinner sig och de som inte tycker om att spela fotboll. Lärarna röker på skolområdet vilket inte är tillåtet idag.
    Idag spelar få elever fotboll på rasterna och det är inte uppdelat två stora grupper utan i många små grupper. De flesta är inne i enheten på rasterna och inte ute. Som det framgår i boken fick jag intrycket av att de hade några långa raster, istället för många små som vi har idag.

    SvaraRadera
  7. En av de skillnader jag först lade märke till var utseende skillnaderna som Erik beskrev. Våran skola har bara två våningar medans deras har tre våningar. olika färg har skolorna också och dem har olika form.

    Eleverna är uppdelade i annorlunda grupper än vad det är idag. Och att det finns de som spelar fotboll på rasterna händer inte längre.

    Lärarna har uppsikt över skolan, eller ja, någorlunda iallafall vilket inte dagens lärare har på samma sätt.

    SvaraRadera
  8. På utsidan verkar skolorna ändå vara ganska lika tycker jag. Vad som skiljer sig mest är grupperna. I vår skola (även i de flesta andra skolor) är eleverna inte bara uppdelade i två grupper utan betydligt fler. I varje klass finns flera grupper som ofta håller sig för sig själva. Det är också sällan man ser någon spela fotboll. Lärarna får inte heller röka på skolgården, då det skulle ge mycket negativ kritik till skolan.

    SvaraRadera
  9. Stavaskolan i boken verkar vara ganska lik vår skola till utsidan förutom att den skolan har har tre våningar och vår två. Lärnarna får ju inte röka på skolgården fast man ser ibland vissa lärare gå bakom skolan på andra sidan matsalen för att röka.
    Man får ganska tidigt i boken läsa om att det finns två grupper som eleverna på rasterna är uppdelade i - fotbollssidan och anti-fotbollssidan. På Eriksbergsskolan är grupperna fler och mindre grupper och många spelar inte fotboll på rasterna. De flesta håller sig inne i skolbyggnaden men går ut ibland när vädret är mer tilltalande.

    SvaraRadera
  10. Skolan i boken är rektangulär som en skokartong och har tre våningar, medan våran skola bara har två. Eriksbergsskolan är också uppbygd av flera hus. Skolan i boken har en lite annorlunda färg än Eriksbergsskolan. Precis som våran skola har skolan i boken en grusplan där man spelar fotboll, eller rättare sagt har skolan i boken två stycken grusplaner, men det är bara en som används till att spela fotboll på. Vid den andra grusplanen fanns de personer som inte spelade fotboll, det var mest tjejer och några få killar.

    Jag tycker att Eriksbergsskolan inte har som i boken, två sidor med t.ex. fotbollister och anti-fotbollister, utan det är mer så att man umgås med de flesta. Det är inte heller så att nästan alla spelar fotboll på rasterna.

    SvaraRadera
  11. Skolhuset i boken beskrivs som en rektangulär byggnad med tre våningar med gulvit pommersten som mörknat till brun under årens gång, skolan har även två fotbollsplaner. På ena fotbolls planen höll sportkillarna till och spelade fotboll varje rast, på den andra fotbollsplanen höll "anti-fotbollisterna" till på och den gruppen bestod mest av tjejer och några få killar.

    Skolan i boken påminner om eriksbergs skolan till utseendet bara att vår skola har två våningar istället för tre våningar och en grusplan istället för två.

    Jag tycker inte att de finns så många så kallade grupper på våran skola.
    Och lärare får inte röka på våran skola.

    SvaraRadera
  12. Han beskriver skolan som en trevåningar hög byggnad, rektangulär som en skokartong med gulvit pommersten som mörknat till brun genom åren. Det fanns två fotbollsplaner, på den ena fotbollsplanen brukade fotbollskillarna hålla till. På den andra fotbollsplanen höll anti-fotbollisterna till, d.v.s tjejer som flockades i halvröriga klungor, och ett få tal killar som inte spelade fotboll på rasterna.

    Skolan i boken påminner lite om våran skola, fast mest i utseendet. Vi har en grusplan istället för två och det bildas inga större grupper vid grusplanen eller någon annanstans på gården.

    SvaraRadera
  13. Skolan Beskriver han som en tråkig skokartong med 3 våningar. Skillnaden när det gäller formen är att våran skola är mer en kedja av skokartonger.

    Den största skillnaden som jag märker är att vi har mycket större frihet ifall man jämför så ger författaren ett intryck av att de måste vara ute och får inte vara på så mycket mera utrymme än fotbolls planerna och området runt skolan. Det finns även inga större grupperingar i våran skola. som t.ex. Fotbolls spelarna och anti-fotbollisterna och tjejerna.

    SvaraRadera
  14. Skolan som beskrivs i boken är en våning högre än vår skola.
    I vår skola har vi inte grupper som spelar fotboll och som inte spelar fotboll. Fotbollsplanen på vår skola brukar antingen ha elever som har gymnastik, eller yngre elever från Hågadalsskolan.
    Vår skola har ingen balkong som lärarna får stå och röka på, utan lärarna får gå en bit ifrån skolområdet för att röka.
    Till större delen verkar inte vår skola och skolan i boken ha några stora olikheter än de som nämnts.

    SvaraRadera